فعالیت ها و رفتار ملکه

ملکه در داخل کندو اغلب در نزدیکی لاروهای جوان و تخم ها دیده می شود. ملکه در بیشتر اوقات توسط تعدادی زنبور کارگر حفاظت می گردد.
کارگرها ملکه را تعقیب، تغذیه و نظافت کرده و با شاخک های خود مرتبا وی را لمس نموده و در مواقع مقتضی مواد دفعی او را خارج می‌کنند.
ملکه زنبورعسل بعد از تولد بسیار فعال بوده، ابتدا در جستجوی سایر سلول های ملکه برآمده و پس از پیدا نمودن آنها را نیش زده و قبل از خروج در داخل آن سلول‌ها از بین می‌برد.
اولین ملکه متولد شده بوسیله آرواره های خود دیوار جانبی سایر سلول های ملکه را اره نموده و بدن آنها را بیرون می‌کشد.
در صورت متولد شدن هم زمان دو ملکه آنها با یکدیگر میجنگند تا یکی از آن دو از بین برود. در بعضی از موارد ملکه باکره تا مدتی به ملکه مادر یا ملکه قبلی توجه ننموده و با او زندگی می کند. در مواردی که کلنی برای تولید بچه کندو اقدام به پرورش ملکه می نماید کارگران ملکه باکره متولد شده را از خراب کردن سایر سلول های ملکه باز می‌دارند.
معمولا ملکه قبلی با قسمتی از جمعیت کندو و قبل از متولد شدن اولین ملکه باکره کندو را ترک می کند.
ملکه باکره قبل از جفتگیری (حدود ۶-۴ روزگی) ابتدا چند پرواز شناسایی انجام داده و سپس خود را برای پرواز اصلی یا پرواز جفتگیری آماده می سازد. پرواز جفتگیری در سنین ۶ تا ۱۰ روزگی و اغلب در مواقع گرم روز بخصوص بعدازظهرها انجام می پذیرد.
مدت پرواز ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول کشیده و در این مدت با چند زنبور نر( بطور متوسط ۸ زنبور نر) در هوا و در حال پرواز جفتگیری می‌کند.
پس از عمل جفتگیری و وارد شدن اسپرم در داخل دستگاه تناسلی و لوله های آورنده تخم، آلت تناسلی آخرین زنبور نری که با ملکه جفتگیری نموده است. در داخل واژن ملکه باقی می ماند و همراه وی به کندو آورده می شود و در اصطلاح به آن علامت جفتگیری می گویند.
ملکه در طول جفتگیری به اندازه کافی اسپرم ذخیره می کند تا برای مدت ۲ تا ۳ سال تخمگذاری وی کافی باشد. پس از ۳-۲ روز از جفتگیری، ملکه تخم می گذارد.
ملکه پس از جفتگیری بیشتر مورد توجه و مراقبت کارگران قرار می گیرد. به آرامی در روی سلول های قاب حرکت کرده ابتدا سر خود را وارد سلول می کند. سپس چرخی خورده و شکم را وارد سلول کرده و در آن تخم می گذارد. در شرایط مساعد و عادی ملکه در شبانه روز به طور متوسط و سالانه ۱۷۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تخم می گذارد.